Sociale media: jouw online visitekaartje

30/05/2016

Je hebt het waarschijnlijk al een paar keer gehoord: de eerste indruk zegt alles. Maar dikwijls is de eerste indruk al gemaakt nog voor je potentiële werkgever je gezien heeft. Steeds meer werkgevers gaan op voorhand al eens online kijken wie je bent. Zorg dat je een goede online-indruk maakt met deze handige tips.


1)    Zorg dat je online profiel overeenstemt met je CV.
Je kans om aangeworven te worden vergroot aanzienlijk als je online profiel bevestigt wat er in je CV staat. Staat er op je CV dat je meertalig bent, maak dan ook je LinkedIn profiel meertalig. Ben je grafisch sterk, toon het door je profiel grafisch te personaliseren.
2)    Toon je communicatieve vaardigheden.
Sociale media zijn een ideale manier om te tonen dat je vlot en duidelijk kan communiceren met anderen. Zorg dus voor verzorgd taalgebruik.
3)    Pas op voor ongepaste foto’s.
Een foto van jou met je vrienden op een feestje is zeker geen probleem. Dat toont dat je sociaal bent en graag plezier maakt. Foto’s waar je dronken op de tafel staat te dansen zijn dan weer uit den boze.
4)    Heb je een LinkedIn profiel, gebruik het dan ook.
Zorg dat je LinkedIn profiel zo volledig mogelijk is en zet de link ernaar duidelijk op je CV. Zo kan je toekomstige werkgever gemakkelijk extra professionele informatie over jou vinden.
5)    Gebruik de privacy-instellingen. 
Op Facebook kan je zelf instellen wat anderen van jouw profiel kunnen zien. Maak daar zeker gebruik van. Verberg ook niet alles, anders krijgt de werkgever misschien een verkeerd beeld van hoe je echt bent.
6)    Google jezelf!
Dat is wat je potentiële werkgever ook zal doen. Zo kom je te weten wat er online precies zichtbaar is over jou.

Nog een laatste tip: bedrijven zitten ook op sociale media en ze delen daar geregeld vacatures. Volg of Like de onderneming waar je graag wil werken. Zo kom je ook meer te weten over het bedrijf en dat kan je helpen bij het sollicitatiegesprek.

 


terug naar overzicht