Uitzendkantoren maken gebruik van nepvacatures

24/03/2017

Verschillende uitzendkantoren maken gebruik van nepvacatures om potentiële kandidaten aan te trekken. Dit blijkt uit een bevraging van de KU Leuven, in opdracht van het ACV. Zij ondervroegen 10.045 uitzendkrachten over hun situatie op de arbeidsmarkt. Dit zijn de opvallende resultaten: 

  • Bijna de helft (46 procent) van de bevraagde uitzendkrachten zegt dat er gebruik wordt gemaakt van nepvacatures door uitzendkantoren om nieuwe uitzendarbeiders binnen te lokken in hun kantoren. Ook om hen zo in te schrijven in hun databank.
  • Opvallend is ook dat 38 procent van de bevraagde uitzendkrachten zich er niet van bewust waren dat er gebruik wordt gemaakt van nepvacatures om hen te lokken. De reacties van de uitzendarbeiders die zich er wel van bewust waren, sproken boekdelen:

“Er hangen héél veel sollicitaties aan de ruiten van interimkantoren, maar als je dan binnen gaat voor werk: ‘Neen, Meneer, het is kalm voor het moment’.“

“Interimkantoren gebruiken vaak valse vacatures om enkel en alleen mensen te lokken die ze kunnen inschrijven. Je krijgt ook telefoontjes om u te lokken.”

Dit kan natuurlijk niet. Het ABVV pleit er voor dat er een soort van toezicht komt om deze nepvacatures te vermijden. Heb je vragen over jouw samenwerking met een uitzendkantoor, kom dan zeker langs bij een ABVV-kantoor in jouw buurt of meld ons jouw klachten via interim@abvv.be

Bron: ACV Studie 2014


terug naar overzicht